tisdag 26 november 2013

Centerns EU-lista klar.

Topp tre i C-listan inför EU-valet. 
Jag blev faktiskt förvånad. Kollar man på C-listan inför EU-valet så behåller den nuvarande EU-parlamentarikern Kent Johansson toppen. Han är ganska anonym får man väl ändå säga. Jag tror inte det är särskillt många som vet vem han är.

Han följs av en än mer anonym kvinna, Kristina Yngwe. Ett mycket märkligt beslut från C-topparna om ni frågar mig.

Först på tredje plats finner vi en kändis. Fredrik Federley. Säga vad man vill om Federley, men han kan verkligen dra med sig de mest entusiastiska inom Stureplanscentern. På fjärde plats finner vi ytterliggare en kändis. Nämligen Hanna Wagenius, som till och med är sympatisk bland en del anti-etablissemangs folk. Och jag, måste nog erkänna att hon är ganska sympatisk, även om jag inte håller med henne i alla frågor. Hon ger i alla fall ett ärligt intryck bland många med hennes liberala ståndpunkter.

Jag trodde att C-listan skulle toppas av Federley följt av Wagenius. Den listan skulle nog ha engagerat fler av den Nya Centerns kärnväljare. Men kanske Centerpartiet försöker behålla väljare från landsbygden, vad vet jag. Men jag tror ändå att Federley har goda chanser att samla på sig tillräckligt med röster för att ta sig förbi såväl Yngwe som Johansson.

Annie Lööf är åtminstone betydligt mer realistisk än sin föregångare, Maud Olofsson som satsade på tre platser i senaste EU-valet 2009. Annie menar att det realistiska för Centerpartiet är att sikta på att bara försöka säkra en plats i Europaparlamentet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar