lördag 21 februari 2015

Legitim kritik mot Alternativ Media från Lars Agerstig.

Lars Agerstig.
Utlandssvensken Lars Agerstig som bloggar om läget i Sverige (bland mycket annat) från Filippinerna, har nu i ett poddavsnitt gått till hårt angrepp mot Alternativ Media i Sverige. Och det är anser jag ett legitimt kritik. Agerstig känner starkare lojalitet till Exponerat, som publicerar hans inlägg. Men går till hårt angrepp mot Avpixlat och Fria Tider.

Gällande Avpixlat så är det ganska spekulativt. Och svårt att bevisa (anser jag). Kritiken mot deras moderering har funnits länge, men jag väljer att respektera den nivån Avpixlat väljer för sina kommentarsfält. Ifall de utnyttjat en Ddos-attack för att göra om sin hemsida, kan tyckas oärligt. Men återigen är detta svårt att leda i bevis. Det blir bara spekulationer. Och Avpixlat har flera gånger tidigare faktiskt hotats av vänster-hackers. Därför är jag beredd att ge Avpixlat the benefit of the doubt.

Däremot så tycker jag att Agerstig har mycket mer grund i sin kritik av Fria Tider. Och det gäller då donationerna till Jim Olssons rättegång mot Expressens Thomas Mattsson. Tänkte faktiskt inte så mycket på det då. Var väldigt aktiv bland kommentarerna då. Jag hävdade aldrig att Fria Tider skulle lura donatorerna, men på något sätt misstolkades jag av Fria Tiders redaktion. De uppfattade mina kommentarer som en antydning till just detta. Därför valde de att banna mig.

Efter en längre mejlkonversation med chefredaktören Widar Nord, där jag förklarade att jag inte antytt något ens i närheten av detta, så hävda Nord min bannlysning. Återigen så tänkte jag inte så mycket på det. Jag utgick från att det hela bara var ett missförstånd. Även om Fria Tiders redaktion var lite väl känsliga för ens antydan om en sådan anklagelse.

Men nu har det gått drygt ett år. Och det verkar inte som att Fria Tider klarar av att hålla sina löften. Enligt Agerstig har andra som kommit med anklagelsen bannats, och de som mejlat till Fria Tiders redaktion har inte fått något svar. Till sist så försvann även kommentarsfältet hos Fria Tider.

Anklagelserna som kommer från Agerstig mot Fria Tider är faktiskt mycket allvarliga. Jag är faktiskt inte beredd att gå så långt. Men jag måste ändå säga att den här kritiken är fullt legitimt. Och om inte Fria Tider klarar av att ge svar på tal, så har de faktiskt skadat sitt anseende ganska rejält.

Detta är bara att beklaga. Till Fria Tider kan jag bara säga att de får gärna behålla alla pengar som donerats. Men nästa gång det blir någon insamlingskampanj som leds av Fria Tider, så kommer det att bli svårt att övertyga folk att bli lika generösa som i fjol.

Exponerat, Lars Agerstigs Podd.

2 kommentarer:

  1. "Men nu har det gått drygt ett år. Och det verkar inte som att Fria Tider klarar av att hålla sina löften. Enligt Agerstig har andra som kommit med anklagelsen bannats, och de som mejlat till Fria Tiders redaktion har inte fått något svar. Till sist så försvann även kommentarsfältet hos Fria Tider."

    Vad är det för löften du pratar om? Som jag minns det stod det klart och tydligt att ifall det inte blir någon rättsprocess så stannar pengarna hos FT. Det går väl överhuvudtaget inte att se vem som skickat pengarna för dem, därför man skulle skriva något unikt i meddelandefältet så att man kunde få tillbaka det.

    Angående kommentarsfältet så fungerade det som bekant inte speciellt bra när de släppte det helt fritt, det blev enorma mängder kommentarer och mycket irrelevant tjafs. Det är nog inte speciellt många som är sugna på att moderera kommentarsfält flera timmar om dagen, dag efter dag, månad efter månad. Speciellt inte när man ska göra det gratis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fria Tider lovade att skicka tillbaka pengarna till de som donerat. De skrev dem tom i kommentarsfältet, utöver texten. Så du har nog ett väldigt dåligt minne. Dessutom så går det att skicka tillbaka pengarna för de som markerat sitt utskick.

      Men för min del spelar det ingen roll. FT har nu helt förbrukat sitt förtroende för sånt hos mig. De får gärna leva på Tobias Ridderstråles pengar.

      Angående kommentarsfältet, så är det givetvis ett svepskäl för att stänga ute all kritik och alternativ info som kan gå emot Riddestråles agenda så klart.

      Minns fortfarande då Widar Nord själv förordade att censurera alla som skrev om Agenda 21. Och det borde ju faktiskt säga tillräckligt.

      Radera